Blog

Je leest het hier!

Hoe maak ik een pauze rooster met deze 5 tips?

Voor elke klantcontact afdeling blijft het een uitdaging om een efficiënt pauze rooster te maken. Je wilt ten slotte rekening houden met alle wensen van jouw medewerkers, maar dit mag niet ten koste gaan van het service level. Een mooie uitdaging. Hieronder vind je enkele tips om rekening mee te houden.

Tip 1: Analyseer het dagelijkse klantgedrag
Het is belangrijk om een duidelijk beeld te hebben binnen welke tijdsblokken er veel contact wordt opgenomen met de klantcontact afdeling binnen het bedrijf. Door een juiste analyse te hebben, kun je gemakkelijk de patronen herkennen en in de rustigere blokken de pauzes van de agenten inplannen.

Wil je meer inzicht in wanneer klanten met jouw afdeling contact opnemen? Klik hier om de forecasting module te ontdekken.

Begin met het analyseren van uw belpatroon om te bepalen wanneer de beste en slechtste tijden zijn om de lunchpauzes van uw agenten in te plannen. Het is belangrijk om dit inzichtelijk te hebben, anders kan het voorkomen dat er onnodige onderbezetting plaats vind.

Tip 2. Timing
Elke medewerker heeft zijn eigen wensen voor de lunchpauze. Zeker als het gaat om het begintijd of eindtijd van een dienst. Om ook de agenten tevreden te houden wil je niet dat een agent met een vroege dienst, als laatste lunchpauze heeft. Probeer dus een juiste balans te vinden hierin!

Tip 3. Achterhaal de voorkeuren
Maak geen aannames! Wie kent deze uitspraak niet. Helaas is het toch waar. Ook voor pauze voorkeuren. Ga in gesprek met het team en vraag of agenten speciale voorkeuren hebben voor hun pauzes, want ja. Die zijn er. Nu het hybride werken genormaliseerd is, zijn de agenten flexibeler met hun werktijden en pauzes. Dus als planner kan je daar ook gebruik van maken.

Tip 4. Wettelijke verplichtingen
Helaas. Er zijn ook wettelijke verplichtingen wat het moeilijker maakt. Zoek goed uit welke wettelijke pauzes verplicht zijn en neem dit op in je rooster. Het is belangrijk om de regels te volgen, ook als dit negatieve impact heeft op de operatie. Controleer goed de wettelijke eisen bij agenten die al langer werken in het team. Bij deze agenten worden er vaak zaken over het hoofd gezien.

Tip 5. Zoek een WFM-oplossing
Denk je na het lezen van dit artikel, dit is wordt een hoop werk. Geen probleem! Met Rooster Planner creëer je met een druk op de knop een passend pauze rooster die voldoet aan alle wensen en eisen.

Aan de slag met Rooster Planner

Al tientallen bedrijven zien Rooster Planner als een volwaardige medewerker.

Ben jij benieuwd hoeveel tijd jij kan besparen door met Rooster Planner te werken? We laten het je graag zien in een vrijblijvende demo. Wij vragen een kwartier van je tijd en beloven daarna heel veel bespaarde uren door het werken met Rooster Planner.